• 27. 2. 2020
  • Akademie
  • Mikuláš Borkovec

1. ZÁPASY FOTBALOVÉ ŠKOLIČKY

Vážení fotbaloví rodiče, se začátkem nového kalendářního roku přibyly k tréninkům fotbalové školičky také první fotbalové zápasy. V lednu jsme odehráli první zápasy formou tzv. miniher v hale na ZŠ Barvířská, to samé nás čeká nyní na konci února, no a během toho si ještě pár nejaktivnějších a nejzkušenějších kluků zahrálo proti starším protihráčům v Jablonci nad Nisou.

V nadcházejícím půlroce nás čeká v každém měsíci minimálně jedny tyto Minihry, díky kterým budeme postupně osahávat základní herní principy a fungování na fotbalovém hřišti. Tréninky Miniškoličky jsou zatím věnovány spíše všestrannému pohybovému rozvoji, nyní už toho opravdového fotbalu přibude, tedy nebude to úplně ten fotbal jak ho známe z velkého fotbalového hřiště, ale půjde už o fotbal dětí s brankami a góly.

A jelikož se nacházíme v prostředí fotbalu mládeže, kde je naším hlavním cílem vychovávat a zlepšovat hráče, přizpůsobujeme tomu i formy zápasů. Během tohoto půlroku i následující sezóny čekají kluci už výše zmíněné Minihry, tedy zápasy v malých počtech hráčů 2 proti 2 hráčům či 3 proti 3 hráčům. Touto formou hrajeme, protože potřebujeme, aby se děti ve věku 6-7 let naučili, co nejvíce dovedností s míčem, zastavit si jej, rozběhnout se s ním, vyhnout se soupeřům, změnit směr s míčem, vystřelit, a čím více budou s míčem v kontaktu, tím více se toho s míčem naučí.

Občas se u těchto nejmenších dětí můžete setkat se zápasy, kdy hrají na hřišti 4 hráči a jeden brankář. V tomto systému se tedy musí o míč všichni tito hráči podělit, takže se k míči dostanou méně, mají méně kontaktů s míčem a méně možností ke zlepšovaní.

Proto volíme formy 2vs2 a 3vs3, kdy jsou hráči u míče častěji a mohou se tak efektivněji zlepšovat.

Více o hrách malých forem se můžete dočíst na článku pro kategorii U7 -> MINIHRY MALÝCH FOREM

Při našich zápasech není našim hlavním trenérským záměrem a ukazatelem úspěchu (a nemělo by to být ani záměrem a ukazatelem pro vás pro rodiče) primárně vítězství v zápasech, ale hlavně způsob, jakým budou kluci hrát, protože ten nás bude efektivně zlepšovat a postupně nás k těm úspěchům a vítězstvím bude přibližovat. Pro děti samozřejmě výsledek důležitý je, a je potřeba, aby se naučili snažit se o vítězství zabojovat v každém zápase, my jako trenéři se snažíme hodnotit jejich výkony, vy jako rodiče byste se měli primárně zaměřovat na snahu a zapojení dítěte/hráče do hry. Někdy jejich výkony na hřišti k vítězství stačit mohou, jindy i přes veškerou jejich snahu stačit nemusí.

No a na co se my trenéři nyní na hřišti díváme? Co pozorujeme? Co se snažíme zlepšit? V těch prvopočátcích fotbalu se nám u kluků často objevuje, že k nim doputuje míč, a první věc co se stane, že do něj okamžitě kopnou a míč letí bůhví kam. To se teď budeme snažit vymýtit a naučit kluky hlavní záměr, aby se s míčem rozběhli směrem k brance, vyhnuli se soupeři, pokusili se vystřelit a dát gól. Hlavním cílem a smyslem fotbalu je dát gól a pouhé odkopnutí míče nás k němu pokaždé nedovede (občas samozřejmě ano, ale není to pravidlem). Ideální situace na hřišti, ke které se chceme přibližovat by mohla vypadat následovně: k hráči se dostane míč, rozhlédne se, kde je místo kudy může utéct směrem k brance soupeře, rozběhne se s míčem, uteče soupeřům/vyhne se jim, najde si volnou branku, vystřelí a dá branku. Toť nějaká ideální situace.

Prvním krokem, abychom se k tomu mohli dopracovat je to, že kluci přestanou míče jen tak odkopávat pryč. Zaprvé tímto přicházíme o míč, a půjčujeme tak míč soupeři, zadruhé tak přicházíme o možnost dále pracovat s míčem a více se zlepšovat.

V tomto dětském věku 5-8 let jsou děti takovými “fotbalovými sobci,” zajímá je pouze jejich osoba a míč. Je jejich dětskou přirozeností, že se o míč nechtějí s nikým dělit, a spolupráci hráčů v týmu ještě v současné etapě vývoje mozku ještě nemohou chápat (či zcela ojediněle). Proto od nich nemůžeme očekávat, a ani to po nich my trenéři nechceme, aby si mezi sebou přihrávali. Naopak podporujeme je v individuálních akcích, které byly popsány výše. Pokud budeme mít míč na našich kopačkách a pracovat s ním, budeme činnosti spojené s individuálními akcemi procvičovat, a budeme se zlepšovat. Pokud budeme míče jen odkopávat, budeme je dávat k dispozici soupeři, a zlepšovat s míčem se nebudeme.

U některých hráčů už jsou tyto činnosti ve hře patrné, u některých méně, a u některých se zatím jedná o bezhlavé kopnutí do míče. Našim trenérským úkolem nyní je, abychom v tomto hráče podporovali a k tomuto pojetí fotbalu je přibližovali.

Těšíme se na další zápasy a budeme rádi za vaši fanouškovskou podporu.

Snad vám tento text pomůže k pochopení směru, kterým se vydáváme a kterým s klukama půjdeme. Rádi bychom, abyste tento směr pochopili i vy rodiče a ztotožnili jste se s ním, protože jen tak budeme moci na hráče působit stejně i trenéři i rodiče, aby se naše úsilí netříštilo.